Polsko 1977 - Černá jeskyně

Termín: 23. 9. – 29. 9. 1977

Účast: Pavel Chaloupka, Tonda Chaloupka, Lojza Nejezchleb, Pavel Glozar, Milan Štulpa, Zdeněk Tesařík, Karel Ondra, Ota Brouk

1. den – sraz Blansko, hotel Macocha

Sraz jsme měli kolem 16. hodiny v pátek v Blansku. Kluci nás už čekali. Chtěli jsme ještě přejet do Polska, ale přechod byl zavřený. Tedy jsme přespali v autě, protože hnusně pršelo, Karlík na řadicí páce, ale vedlo se mu dobře.

2. den – přejezd do Polska, orientační exkurze

Ráno jsme skutečně přejeli do Polska. Počasí nebylo dobré, ale hlavně, že nepršelo. Jeli jsme přímo do Zakopaného. Zde jsem poprvé spatřil Tatry z druhé (polské) strany. Jsou nádherné. Po obědě jsme se potkali s Broňkem, naším průvodcem. Ten nás ubytoval a šli jsme na orientační exkurzi, asi tak na 4 hodiny. Vrátili jsme se večer. Hned večer začaly přípravy na Ptačí studnu (-290 m). Všichni jsme se na ni těšili a věřili, že to bude – hlavně pro nás – pořádná fuška.

3. den – dobalení materiálu, vyrážíme na Ptačí studnu

I když materiálu bylo požehnaně, přece jsme to všechno zabalili. Cesta ubíhala pomalu, hlavně při strmých stoupáních nám ruksaky dávaly pořádně zabrat. Čím výše jsme vystupovali, tím větší zima, větší vítr, větší mlha a hlavně více sněhu. V tu chvíli projevil Broněk pochybnosti o naší cestě do propasti. Když jsme došli nad kotel, nad kterým se propast nacházela, šel Pavel a Broněk (bez batohů) zkontrolovat, v jakém je propast stavu a hlavně jaké podmínky nám nabízí. Byly to podmínky velmi špatné. Moc vody, která stékala z tajícího sněhu a hlavně velká mlha, takže orientace byla velmi špatná. Byli jsme na vážkách. Buď zde necháme materiál, jak bylo v plánu, a druhý den půjdeme do propasti, anebo co nejrychleji sestoupíme dolů, do oázy klidu, ticha a hlavně tepla. Vyhrála ta druhá alternativa a myslím, že to bylo velmi rozumné. Při zpáteční cestě nám Broněk slíbil, že zítra půjdeme do menší jeskyně, propasťovitého systému Černá jeskyně(-160 m). Tedy jen o pouhých 20 metrů míň, než má naše nejhlubší propast Barazdaláš.

4. den – Krakov, solné doly Wieliczka, do Černé jeskyně lezeme kolem 20. hodiny večer

Ráno jsme trochu déle vyspávali, ale to nevadilo. Potom jsme jeli do Krakova, který je vzdálen asi 100 km, také jsme ještě stačili navštívit Wieliczku – solné doly. Ale vše jsme stihli. Takže odpoledne, přesně v 16 hod. vyrážíme k jeskyni. Batohy nejsou tak nabité, ale přeci jenom nějaký materiál máme. Do jeskyně nás jde jenom pět. Pavel Glozar a Milan odjeli domů a Zdeněk se necítil dobře. Správné rozhodnutí. Vždyť takových akcí ještě bude mnoho. Jeskyně začínala slaněním 40 metrů. V duchu jsem si vzpomněl na naše začátky, kdy jsme o slanění 40 metrů ani neuvažovali. Teď jsme to všichni sjeli bleskově. Šel s námi dolů i Pavel Chaloupka, který měl spacák na přespání v jeskyni a počkání na nás. My jsme šli dále. Jeskyně byla prostorná, byly zde samé stupně, samé lezení nahoru a dolů. Bylo to prakticky lezení celou noc. Jenom ráno, asi kolem 3 – 4 hodin, jsme si udělali polévku a konzervy, a lezli zase zpátky. Ráno jsme vylezli z jeskyně asi kolem 11 hodiny. Zatím můj nejdelší pobyt v jeskyni (15 hodin). Musím přiznat, že jsem toho měl plný zuby. Myslím, že kluci na tom nebyli o moc líp.

5. den – výlez z jeskyně, spánek, večer oslava na odjezd, odjížděli Pavel, Lojza, Tonda, Karel,  my jsme ještě zůstali (Zdeněk a já)

Po jedné hodině jsme vylezli z jeskyně a kolem 15. hodiny jsme byli v Zakopanem. Lehli jsme si a spali. Večer nás Poláci vzbudili. Hráli jsme na kytaru a hodně jedli.

6. den – túra, návštěva Gievontu

Tento den jsme šli na celý den na túru. Byla pěkná a také počasí nám přálo., Byli jsme na Gievontu, vrátili jsme se až večer.

7. den – Polana Rušinova a odjezd

Tento den jsme jeli na Polanu Rušinovu za otcem Leopardem.Ten tam však nebyl, ale byl tam druhý farář. Tento den zas pro změnu hustě sněžilo a proto jsme spakovali svoje věci a jeli jsme domů. Doma jsem byl asi kolem 11. hodiny.